Hoe blijf je in charge tijdens een gesprek?

Hoe blijf ik als woordvoerder een beetje in charge over wat er gaat komen? En hoe benut je de kans op free publicity tijdens een interview? De meeste media zijn bereid om de vragen die ze tijdens een interview gaan stellen vooraf te delen. Zo weet je ongeveer wat je kunt verwachten. Maar of ze zich daaraan houden? Vaak niet. 

Voorbereiding is key 

Gesprekken kunnen beide kanten op gaan: prettig, maar ook minder prettig. Er kan plotseling een nare wending aan een gesprek komen. De journalist is waarschijnlijk goed voorbereid en zal tijdens het interview mogelijk met een of meer tegenstrijdigheden of valse beschuldigingen komen. Het is belangrijk om daar niet in mee te gaan. Blijf bij je eigen verhaal en blijf vriendelijk. Formuleer duidelijk waarom de gewekte indruk niet waar is.

Als het gesprek een bepaalde richting opgaat, is het logisch dat daar andere vragen op volgen. Wees daarop voorbereid. Let wel op: je moet niks, jij bepaalt zelf waar je wel of niet op ingaat. Zorg ervoor dat je vóór een interview checkt met wie je het gesprek aangaat. En wat je over diegene moet weten. Als er gevoelige zaken rondom jouw organisatie spelen die mogelijk omhoog kunnen komen tijdens het gesprek, zorg er dan voor dat je voorbereid bent op vragen hierover.

Als het niet lukt om een vraag volledig te beantwoorden zonder vertrouwelijke informatie te verstrekken, zeg dan alleen hetgeen wat je kunt zeggen en probeer hiervan een volledig antwoord van te maken. Probeer “volgende vraag alstublieft” te vermijden; dat is een teken van zwakte. En bij “dit kan ik niet beantwoorden”, wordt alleen maar meer nieuwsgierigheid bij journalisten opgewekt. 

Positieve free publicity 

Soms lijkt een interview een beetje op een spelletje, wat helemaal niet erg is. Een journalist wil waarschijnlijk een verklaring uit je krijgen. Een trucje van journalisten is om dezelfde vragen op een nét andere manier te stellen, in de hoop toch een antwoord te krijgen. Het is aan jou om hier niet in mee te gaan en de kans op positieve free publicity (die er altijd is) te benutten. 

Meer tips? Neem gerust contact met me op om te sparren over woordvoering.


Casper van Diemen

Vorige
Vorige

Maak een draaiboek pers en crisis voor de klantenservice

Volgende
Volgende

Ga het gesprek aan met BOOS, Kassa en Radar